Abad hujung dunia.

Baca ini sambil nangis ya Allah… Lailahaillallah😭😭😭

*Rupanya abad ini di penghujung dunia…ini penjelasannya dunia yg fana ini akan hancur…*

Assalammualaikum wbt, mybrothers and sisters ulasan dibawah ini silakan dibaca dan direnungkan tentang tanda2 akan terjadinya HARI KIAMAT. berdasarkan Firman Allah dan hadist Rasulullah saw. Silahkan dibaca dengan tenang, perlahan2 dan dipahami. Tulisan ini adalah dari sumber Khasanah yaitu program tayangan TV 7 yg disiarkan stlh solat subuh oleh ustadznya yang membahas ini scr detail tentang tanda2 Hari Kiamat tsb. Silahkan dibaca.. Insya Allah bermanfaat dan menjadikan kita akan lebih bersungguh2 beribadat untuk mendekatkan diri kita kepada Allah dan RasulNya. Aamiin YRA

*BENARKAH KALENDER ISLAM TIDAK SAMPAI 1500 ?* PADAHAL SEKARANG SUDAH 1440 H. INI KAJIANNYA

Tidak terasa kita hidup dipenghujung zaman.
Rasulullah SAW Berkata :
Zaman itu dibahagi 5…

1. Zaman Nubuwwah
(Zaman kenabian diawali dr Zaman Nabi Adam AS sampai Baginda Nabi Muhammad SAW)

2. Jaman Khilafah l
(dipimpin para sahabat -sahabat Nabi iaitu Abu Bakar Umar, Utsman dan Ali ra).

3. Jaman Al-Mulk kerajaan (berakhir runtuhnya Dinasti Utsmani di Turki kalau di Indonesia Majapahit, Sriwijaya, Galu dsbnya).

4. Zaman Jababiro
(Zaman kebebasan maksiat dimana-mana dan kita hidup di Zaman ini).
Fitnah2 bertebaran untuk melemahkan kaum Muslimin (era fitnah terbesar akan terjadi saat Dajjal muncul), Org2 yang tdk cakap/dizalimi menjadi penguasa (pemimpin), jumlah umat Islam banyak ttp bagaikan buih diatas laut (sedikit yg berjihad untuk membela Islam)… –>
Zaman ini sudah terjadi dan sedang kita jalani…
Astaghfirullah…..

5. Zaman Khilafah ll
(Zaman yang mana suasana seperi pada Zaman Rasulullah SAW, nanti umat Islam akan dipimpin Imam Mahdi hanya berlangsung lebih kurang 9 tahun.

Pada Zaman ini pula Dajjal muncul, Nabi Isa AS juga muncul ditugaskan untuk membunuh Dajjal dan meng-Islamkan orang2 Kafir/Nashoro).

*Para Ulama hadits memprediksi tentang usia umur umat Islam :*

1. Ibnu Hajar Asqalani
seorang ulama pakar hadits, kitab beliau yang popular di Indonesia adalah Fathul Barri Beliau berkata umur umat Islam sampai 1476 H.

2. Imam As-syuyuthi
Beliau mengatakan umur umat Islam sampai 1477 H

3. Ibnu Hajar Hambali
kata Beliau umur umat Islam lebih dari 1400 H namun tidak sampai 1500 H

Allahu Akbar sekarang umur umat Islam sudah sampai pada 1440 H.

Hari kiamat tdk ada yang tahu termasuk Rasulullah SAW namun mengenai umur umat Islam, Rasulullah sdh memberi bocoran tidak sampai 1500 H.

Kelak diakhir zaman Allah SWT akan wafatkan serentak umat islam dimuka bumi dan yg tersisa hanyalah orang kafir yg akan menyaksikan hancurnya bumi gunung laut langit dan seluruh alam (baca Al-Qoriah, Al-Qiyamah, Al-Waqiah).

Diantara tanda kiamat kata Rasulullah SAW akan muncul Dukhan (kabut hitam) yg menyelimuti bumi selama 40 hari 40 malam, lalu sahabat bertanya Ya Rasulullah bila itu terjadi???
Kata Baginda Nabi SAW itu terjadi apabila yang pertama;

– KALAU PENYANYI WANITA BERMUNCULAN DIMANA-MANA

– Yang kedua kata Rasulullah SAW, kalau alat musik dicintai oleh umatku dan minuman keras dimana-mana….

Saudaraku,… tanda2 diatas sudah muncul semua sekarang………. .

Masih ada waktu, mari segera beranikan diri, perbaiki kualiti ibadah dan perbanyakkan amal soleh untuk bekal di akhirat nanti….

Wallahu’alam….

Sudah Siapkah…

Nota:
Kajian ilmiah seluruh Pakar Iptek di timur dan barat sudah 100% membenarkan Peringatan Rasulullah SAW 14 abad yg lalu…! Dan janji Allah pasti benar dan tepat…!

BADAN Meteorologi dan Geofisika menyatakan bahawa akan terjadi kemarau panjang yang akan melanda dunia.

Diperkirakan kemarau panjang tersebut akan dimulai tahun 2019 hingga 2022. Cadangan air dunia saat ini hanya tersisa 3% saja.

Lalu apa artinya informasi ini bagi kita?
Artinya adalah keluarnya Dajjal telah sangat dekat.
Dan munculnya Imam Mahdi telah berada di tengah-tengah kita, tanpa kita sedari.

*Ini berarti apa yang disabdakan Rasulullah SAW telah terbukti.*

Dalam hadits tentang kisah Tamim Ad-Dari, keluarnya Dajjal di tandai dengan keringnya danau Thabariyyah (Tiberias), keringnya mata air Zughar, dan pohon kurma Baisan tidak berbuah lagi. Dan jika kita mengikuti perkembangan informasi terakhir tentang tiga pertanda tersebut, sudah nyata terjadi.

Sudah dua tahun ini, pohon kurma di Baisan tidak berbuah lagi.

Diikuti dengan semakin minusnya mata air Zughar. Dan yang paling mencengangkan adalah surutnya air di danau Tiberias di Israel sudah sangat mengkhawatirkan.
Sedemikian, sehingga pemerintah Israel sibuk mencari sumber air lain.

Salah satunya perencanaan penyulingan air laut. Dalam hadits lain dikatakan bahawa Dajjal akan keluar dari sarangnya ditandai setelah terjadi kemarau dan kekeringan selama kurun 3 tahun. Dan sebagaimana disebutkan di atas, bahawa Badan Meteorologi dan Geofisika telah memperkirakan kekeringan panjang akan dimulai tahun 2019 hingga 2022.

Jika di antara kita ada yang pernah berhaji dari tahun 2015, 2016, 2017, 2018, maka Insya Allah pernah berjumpa dengan β€œcalon Imam Mahdi” di dekat Ka’bah. Dan hanya orang-orang khusus saja yang mengetahui tanda tandanya. Dan kemunculan Imam Mahadi ini seperti yang pernah di nubuwahkan oleh Rasulullah adalah ditandai wafatnya Raja yang namanya bermakna nama hewan. Biasa jadi ia adalah Raja Fahd (Fahd: Singa). Setelah itu terjadi perselisihan. Dan naik tahta raja yang banyak dosa, kemudian meninggal, kemudian muncul raja yang baik. (Boleh jadi ia adalah Raja Salman). Wallahu a’lam.
Di masa atau setelah masa pemerintahan Raja Salman inilah terjadinya pembai’atan atas Imam Mahadi. Dari pertanda ayat-ayat qauniyah tersebut, kesimpulannya adalah akhir dari fananya dunia ini sudah demikian dekat. Marilah kita berbuat baik semaksima mungkin, dan ajaklah setiap berjumpa sesama muslim dimanapun, untuk semakin bersungguh-sungguh memperbanyak amal akhirat.

ALLAHU AKBAR… !!!
*Kiamat menurut Agama Islam ditandai dengan beberapa petanda*. Kita boleh baca novel sampai beribu2 kali tapi baca ini hanya perlu 5 menit

– Kemunculan Imam Mahdi

– Kemunculan Dajjal

– Turunnya Nabi Isa (AS)

– Kemunculan Yakjuj dan Makjuj

– Terbitnya matahari dari Barat ke Timur

– Pintu pengampunan akan ditutup

– Dab’bat Al-Ard akan keluar dari tanah & akan menandai muslim yang se-benar2nya

– Kabut selama 40 Hari akan mematikan semua orang beriman sejati sahaja mereka tidak perlu mengalami tanda2 kiamat lainnya

– Sebuah kebakaran besar akan menyebabkan kerosakan

– Pemusnahan/runtuhnya Kabah

– Tulisan dalam Al-Quran akan lenyap

– Sangkakala akan ditiup pertama kalinya membuat semua makhluk hidup merasa bimbang dan ketakutan

– Tiupan sangkakala yang kedua kalinya akan membuat semua makhluk hidup mati dan yang ketiga yang membuat setiap makhluk hidup bangkit kembali

*Nabi MUHAMMAD SAW telah bersabda:*

“Barang siapa yang mengingatkan ini kepada orang lain, akan Aku buatkan tempat di syurga baginya pada hari penghakiman kelak”

Kita boleh kirim ribuan bbm mesra, promote, bc yang terlalu penting tapi bila kirim yang berkaitan dengan ibadah mesti berpikir 2x.

Allah berfirman : “Jika engkau lebih mengejar duniawi daripada mengejar dekat denganKu maka Aku berikan, tapi Aku akan menjauhkan kalian dari syurgaKu”

Itulah yg dimaksud dajjal yang bermata satu: Artinya hanya memikirkan duniawi daripada akhirat.

Kerugian besar meninggalkan SOLAT FARDU :

Waktu Subuh: Cahaya wajah akan pudar.

Waktu Zuhur: Berkat pendapatan akan hilang.

Waktu Asar: Kesehatan mulai terganggu.

Waktu Maghrib: Pertolongan anak akan jauh di akhirat nanti.

Waktu Isya’: Kedamaian dalam tidur sukar didapatkan.

Sebarkan dengan ikhlas. tiada paksaan dalam agama
Niatkan ibadah (sebarkan ilmu walau 1 ayat)

*Nasihat Kubur:*

1). Aku adalah tempat yg paling gelap di antara yg gelap, maka terangilah .. aku dengan TAHAJUD

2). Aku adalah tempat yang paling sempit, maka luaskanlah aku dengan berSILATURAHIM ..

3). Aku adalah tempat yang paling sepi maka ramaikanlah aku dengan perbanyak baca.. AL-QUR’AN.

4). Aku adalah tempatnya binatang2 yang menjijikan maka racunilah ia dengan Amal SEDEKAH,

5). Aku yg menyempitmu hingga hancur bilamana tidak Solat, bebaskan sempitan itu dengan SOLAT

6). Aku adalah tempat utk merendammu dgn cairan yg sangat amat sakit, bebaskan rendaman itu dengan PUASA..

7). Aku adalah tempat Munkar & Nakir bertanya, maka Persiapkanlah jawabanmu dengan Perbanyak mengucapkan Kalimah “LAILAHAILALLAH”

Kirim ini semampumu dan seikhlasmu kepada sesama Muslim, sampaikanlah walau hanya pada 1 org.. Kerana, saat kamu membawa Al-Qur’an, syaitan biasa2 saja. Saat kamu membukanya, syaitan mulai curiga. Saat kamu membacanya, ia gelisah. Saat kamu memahaminya, ia kejang2. Saat kamu mengamalkan Al-Qur’an dlm kehidupan seharI-hari, ia stroke. Trus n trus baca & amalkan agar syaitan stroke semuanya juga jantungnya dan mati. Ketika anda ingin menyebarkan .. ini, lagi2 syaitan pun mencegahnya.

Syaitan berbisik;
Sudahlaaaaaah tak usah disebarkan, tak penting, buang waktu saja, tak mungkin akan dibaca
V
Sekecil apapun amal ibadah, Allah SWT menghargainya… Yang SHARE kan…
Semoga menjadi amal
Aamiin…, Allahu A’lam bissawaf..

Advertisements

Tepuk.

KENAPA RAKYAT TAK NAMPAK PENINGKATAN NILAI EKSPORT SAWIT DI ERA NAJIB?

Minyak Sawit
2016 = RM67.5 Billion
2017 = RM78 Billion

DS Najib Razak sentiasa berusaha untuk memastikan eksport Sawit negara meningkat walaupun negara-negara Eropah membantah dan cuba sabotaj eksport sawit Malaysia dengan alasan mereka yg sangat kelakar Iaitu penanaman sawit boleh merosakkan hutan dan membunuh orang utan.

DS Najib malas melayan kerenah Eropah dan beliau telah mengambil langkah bijak memperkukuhkan hubungan dengan China dan resultnya eksport sawit kita dapat diselamatkan semula.

Malaysia menjadi pengeksport terbesar minyak sawit sebagai minyak makan ke China, sekali gus mengatasi Indonesia pada Mac 2018 lalu.

Eksport dan ekonomi kita masa itu juga bukan saja diserang dan disabotaj dari luar..malah ia diserang dari dalam terutama dari Pemimpin2 Pakatan Harapan DAP yg seringkali memburukkan nama negara di dunia luar agar orang takut untuk berniaga dengan Malaysia.

Mesti budak-budak 90an tak tahu yang Lim Guan Eng juga pernah menghasut pelabur-pelabur di Hong Kong supaya jangan melabur di Malaysia. Sekarang dia jadi Menteri Kewangan, Hong Kong pun tak nak invest sini. Padan muka.

Pada waktu itu, untuk mengaburi rakyat tentang kejayaan Kerajaan BN, pemimpin PH dan cybertroopernya dengan konsisten cuba spin dan mendakwa:

>> “Hutang negara meningkat di bawah BN,”

>> “Malaysia nak bankrap.”

>> “GST untuk bayar hutang negara dan 1MDB.”

>> “Najib dan Rosmah merompak duit rakyat.”

>> “Ahmad Maslan bodoh.”

Ya, mereka berjaya. Masa tu hari-hari rakyat mencaci DS Rosmah walaupun Datin Seri tidak pernah sekalipun mengutuk atau menghina mana-mana orang. Rakyat mudah termakan fitnah dari Pakatan Harapan disulami pula dengan janji-janji palsu untuk:

>> kurangkan kos sara hidup
>> turunkan harga minyak
>> tol percuma
>> pendidikan percuma,
>> settlekan hutang peneroka
>> gaji minimum RM1500
>> macam-macam lagi

Masa tu rakyat membayangkan kehidupan mereka yang indah dan serba senang jika BN kalah pada PRU14. Mereka yakin Tun Mahathir yang pernah jadi PM selama 22 tahun mampu buat kerja dan tunaikan segala janji.

Begitu juga para peneroka sawit dan anak-anak mereka yang merasakan apa yang BN telah bagi kepada mereka selama ini masih tidak cukup. Mereka mahu lebih lagi.

Tahniah, hari ini Pakatan Harapan berjaya jatuhkan BN dengan seni politik mereka yang gila-gila dan hebat.

Tapi harini, apa yang jadi? Hubungan dengan China dah renggang. Eropah pula masih boikot.

Tindakan Tun M untuk pandang semula ke Jepun dilihat satu tindakan yang kurang bijak kerana Jepun hanya mengimport sawit yang hanya ada sijil MSPO.

Di Malaysia lebih 650,000 orang pekebun sawit terutama bumiputera masih belum ada sijil MSPO kerana kos untuk dapat sijil ini agak mahal dan pelbagai prosedur yang perlu dilalui.

Kebanyakan yang mempunyai sijil MSPO adalah dari kalangan pesawit bukan bumiputera.

Baru semalam aku sembang sama seorang anak peneroka di Facebook. Sebelum ni family dia hidup agak senang. Masa tu harga sawit RM400 lebih 1 tan. Tapi sekarang harga jatuh sampai RM180 saja setan. Makin susah, mak ayah terpaksa pinjam duit RM50 dari pakcik sedara sebab nak bagi duit belanja dia di Kolej.

Bila tanya wakil rakyat untuk bantuan, dia cakap tunggu dulu sebab Kerajaan tak cukup dana sebab nak bayar hutang negara dan macam-macam lagi.

Aku dengar pun dah stress..

Sebelum hidup rakyat dan negara lebih parah, satu cara saja untuk ubah semua ni.

1- Buat Referrandum
2- Desak Kerajaan Bubar Parlimen kerana rakyat DITIPU.
3- Nak undi siapa?

Tepuk dada tanyalah “otak”.

-Tun Carlos

πŸ’’More on telegram: https://t.me/tuncarlos

Merusuh

Dalam Ribuan Yang Merusuh terdapat Seratus, Dua Ratus, Tiga Ratus atau lebih Puak yang merusuh itu membelasah, menghenyak, memijak seorang Pemuda Melayu yang sedang bertugas, yang tidak bersalah hingga patah rusuk, rosak buah pinggang, tidak mampu melawan, tidak bermaya.. πŸ˜₯ πŸ˜₯
Akhir kehilangan Nyawa..
Heiii Melayu…!!!
Masih seronok bertelagah..?
Masih seronok bersekutu dengan Puak Hindarff itu..??
Masih seronok dengan kejatuhan Kerajaan Melayu..???
Masih Bergembira menaikkan Kerajaan seteru Melayu Islam..????
Masih berbangga menaikkan Menteri-menteri bersekongkol dengan titik-titik kebuasan menghina Melayu Islam..?????
Celaka lah kamu jika masih mahu bersekutu dengan Puak itu..!!!
#MarahKuTerlaluMembuak

Puisi.

IMG_20181218_113720_329“PUISI UNTUK PEMBUNUH ADIP”

Wahai PEMBUNUH!

Adakah kamu kenal namanya MUHAMMAD ADIP BIN MOHD KASSIM

Dia insan biasa yg akan berkahwin

Tunangnya menanti kepulangannya untuk hidup bersama

Kamu bunuh bukan hanya seorang tapi membunuh seluruh hati Malaysia

Kamu yang bersengketa

Kenapa bomba yang menjadi mangsa

Hanya menjalankan tugas tanpa bertanya

Bergadai nyawa untuk gaji tak seberapa

Kamu yg bersengketa kerana duit berjuta

Kenapa adip yang menjadi mangsa

Wahai PEMBUNUH!

Apakah tiada lagi undang2 di Malaysia

Kamu berani langgar lagak hidup di rimba

Kamu membantah walau kamu di pihak yang kalah

Kamu menunjuk megah kami tetap beralah

Kamu lupa siapa tuan tanah

Wahai PEMBUNUH!

Air mata rakyat mengalir deras

Kemarahan membuak kami tahankan

Mana janjimu saat menuntut kemerdekaan

Untuk hidup rukun dan aman

Kenapa kau koyakkan segala perlembagaan

Negara yg makmur kau telah rosakkan

Wahai PEMBUNUH!

Kami masih tidak mengerti apa di fikiranmu

Adakah kerana dia bomba kamu membunuhnya

Adakah kerana dia melayu kamu membunuhnya

Adakah kerana kamu gila kamu membunuhnya

Kami buntu memikirkan dosa apa seorang bomba

Hingga diratah semahunya oleh kamu pembunuh

Wahai PEMBUNUH!

Rakyat bumi ini bersalah kerana alpa

Rakyat bumi ini bersalah kerana tidak cakna

Tetapi kamu lebih bersalah kerana bertindak seperti haiwan

Hingga yg tak berdosa menjadi korban

Wahai PEMBUNUH!

Aku berharap kau masih di sana

Agar Malaysia dpt menuntut bela

Dengan undang2 dan parlimen negara

Akan ku pesan pada yg belum ada

Jgn lagi di berlaku di pijak di bumi yg merdeka

Akan aku pesankan kepada seluruh anak bangsa

Tidak akan ku biarkan negara ini punah

Di tangan perosak dan pembunuh bangsa

18 hb Disember 2018
IJN Negara

Pantun.

Andai ada keris 7 lok,
Terselit kerambit bermata dua,
Akan datang pendekar bersongkok,
Membalas nyawa dengan nyawa.

Melayu itu budinya halus,
Menerima memberi tidak diganti,
Sudah bertahun sabar itu haus,
Jangan sampai hilang mati.

Jika helang tajam memerhati,
Lembu pula meragut rumput,
Andai pengkhianat masih menari,
Izinkan hulubalang pergi menjemput

Damai di cari bukan di beli,
Aman di pinta bukan di kota,
Jika mereka mahu kita membeli,
Jangankan membeli, borong kita pinta.

Sudah lama tidak berpuitis.
Indah kan bahasa MELAYU.

Dalam marah boleh berpantun,
Berpantun pula bernada marah,
Salah dan silap harap di ampun,
Marah kita bukan melatah..
#justice for ADIB

180

Shukri Akar Umbi:180 jasa DSN.😁

https://umnomedia.wordpress.com/2018/12/16/180-jasa-najib-razak-hari-ini-semua-fitnah-terhadap-najib-adalah-dusta/

180 JASA NAJIB RAZAK. HARI INI, SEMUA FITNAH TERHADAP NAJIB ADALAH DUSTA.

Posted on 16th Dec 2018 by UMNOmedia

Datuk Seri Najib Razak baru sahaja menjadi Perdana Menteri selama 2 penggal, namun telah banyak sumbangan yang telah beliau berikan kepada rakyat Malaysia, mengatasi 8 atau 9 tahun pemerintahan Madey dahulu.
Bayangkan jika DS Najib memegang Malaysia selama 22 tahun seperti Madey. Pastinya lebih banyak jasa DS Najib yang boleh disumbangkan untuk kita semua.
Berikut adalah 180 sumbangan dan jasa-jasa DS Najib yang sempat disenaraikan kali ini:
😁Fasa 1:Fasa Direct (37 bab)

1. Menara TRX – Bakal dibuka Bulan Jun ini.
2. Bandar Malaysia – dalam pembinaan, bakal siap 2025.
3. 1 Malaysia – dah on semenjak 2010 sehingga sekarang.
4. ECRL – dalam pembinaan, bakal siap 2025.
5. KVDT – dalam pembinaan, bakal siap 2019.
6. HSR – dalam pembinaan, bakal siap 2026.
7. Pocket park – di KL dah mula banyak & dalam pembinaan.
8. Menara PNB 118 – dalam pembinaan, bakal siap 2024.
9. TBS – siap dan beroperasi semenjak 2013.
10.KTM Skypark – hujung or pertengahan tahun ini siap dan beroperasi.
11.Keretapi Sabah – dalam pembinaan bakal siap tahun 2019.
12.Pan Borneo highway – Fasa 1 hampir siap dan bakal dibuka tahun ini.
13.Bantuan warga Borneo – aktif sejak 2009.
14.Bantuan warga Bumiputra – aktif sejak 2009.
15.KTM Komuter upgrade- siap update sejak 2015 dan ditambah update KVDT.
16.LRT 1 Extension-siap sepenuhnya semenjak 2015/2016.
17.LRT 2 extension-siap sepenuhnya semenjak 2015/2016.
18.MRT 1 – siap sepenuhnya dan beroperasi semenjak Julai 2017.
19.BRT – siap semenjak 2015, BRT lembah klang masih dalam perancangan.l
20.LRT 3 – dalam pembinaan, siap tahun 2020
21.MRT 2 – dalam pembinaan, siap tahun 2022
22.MRT 3 – dalam perancangan/dalam pembinaan, siap tahun 2025
23.Monorel Putrajaya – dalam perancangan.
24.Monorel KL – masih dalam proses update, bakal siap tahun ini.
25.UTC – dah siap semenjak 2011 dianggarkan ada hampir 25 UTC seluruh negara.
26.KLIA 2- siap semenjak 2013.
27.River of Life – Fasa 1 dah nak siap, siap sepenuhnya tahun 2023.
28.Plaza Rakyat – dalam pembinaan mungkin siap antara 2021/2023.
29.BR1M – aktif semenjak 2012.
30.Intergrated KL – Dah siap semenjak 2011.
31.TRX – dalam pembinaan, bakal siap tahun 2027
32.EDTS – dah siap semenjak 2010.
33.Rapid Pengerang – 60% dah siap, bakal dibuka tahun 2019
34.Lebuhraya NO Toll – Ada yang dah dimansuhkan dan ada yang memang tak de toll ada lagi yang dalam pembinaan.
35.Bantuan nelayan, pekebun dan peladang – aktif semenjak 2009.
36.No kroni better country – ada, Rakyat Malaysia.
37.Pelaburan – Malaysia mencatatkan hampir 400 billion dalam pelaburan sama luar negara.

😁Fasa 2:Fasa Santai (19 bab)

38.CSR – Fasa 1 CSR dah siap. Di Kelantan. Selebihnya dalam pembinaan. Siap sepenuhnya tahun 2022.
39.Jambatan Sabah – Labuan – dalam perancangan.
40.BP1M – aktif semenjak 2012.
41.Perniagaan Online – aktif semenjak 2014.
42.MVV – dalam pembinaan, bakal siap tahun 2045
43.Aeropolis – dalam pembinaan, bakal siap 2024.
44.Greater KL – mostly dah siap namun masih dalam pembinaan.
45.Melaka gateaway – dalam pembinaan. Siap pada 2022.
46.Jambatan angkat – dalam pembinaan.Almost finished dibuka tahun ini atau awal tahun depan.
47.Ccc – dalam pembinaan bakal siap tahun 2021
48.Pr1ma – aktif semenjak 2014.
49.DFTZ – aktif semenjak 2017.
50.Loji Pantai 2 – almost finished dan dibuka tahun ini.
51.KLATCC – dalam pembinaan bakal siap 2019.
52.AAC – dalam perancangan, siap tahun 2022.
53.1Azam – aktif semenjak 2013.
54.Bandar Media – dalam pembinaan bakal siap 2021.
55.KBCC – dalam pembinaan bakal siap 2021.
56.Adam50 – aktif semenjak 1 jan 2018.

😁Fasa 3 – Fasa Experimental (34 bab)

57.Konsep Kreatif DS Najib (Stesen MRT) – aktif.
58.Konsep Kreatif DS Najib (HSR) – dalam pembinaan.
59.Konsep Kreatif DS Najib (PNB 118) – dalam pembinaan.
60.Velodrom Nasional – dah siap semenjak 2016.
61.Gitt – dalam pembinaan, siap tahun 2019.
62.Stesen janakuasa jimah- almost finished bakal dibuka hujung tahun ini.
63.KSTP – dalam pembinaan/dalam perancangan bakal siap tahun 2021.
64.Terowong Sepanggar – dah siap semenjak 2017.
65.Padang Besar Container Terminal – dalam pembinaan bakal siap tahun 2019.
66.1M4U – aktif semenjak 2012.
67.Perlis Inland Port – dalam pembinaan bakal siap tahun 2021.
68.Chuping Industrial Valley – dalam pembinaan bakal siap tahun 2021.
69.Urban Malaysia – dalam pembinaan.
70.Rawang Bypass – dah siap semenjak 2017.
71.Green Tech Project – dalam pembinaan/dalam perancangan .
72.Teksi – siap update semenjak 2015.
73.Bus – siap update semenjak 2015.
74.NKRA – aktif sejak 2009.
75.Expo Negaraku – aktif tapi closed down in 15 november 2017 sebab dah habis expo. Duhh.
76.Pengangkutan Update – siap semenjak 2016 dan bakal diupgrade perkhidmatan.
77.Lebuhraya Pantai Barat – dalam pembinaan bakal siap tahun 2020.
78.Bandar Belia – dalam pembinaan/dalam perancangan bakal siap tahun 2020.
79.Kem Sendayan – dalam pembinaan bakal siap tahun 2019.
80.Jambatan Pengguna Jalan Kaki – siap semenjak 2014 dan dikatakan akan ditambah lagi.
81.RT1M – sudah siap di bukit jalil semenjak 2017.Lain dalam perancangan.
82.Pembangunan Luar Bandar – separuh daripadanya sudah siap.
83.RTS – dalam pembinaan bakal siap tahun 2020.
84.Komuter KTM Utara – sudah siap semenjak 2016.
85.Klinik 1 Malaysia – dah ada hampir 350 klinik 1 Malaysia di seluruh Malaysia.
86.Tube Malaysia – aktif semenjak 2014.
87.SL1M – aktif semenjak 2014.
88.EDTP Gemas – dalam pembinaan bakal siap tahun 2020.
89.Rumah Transit Gelandangan Wilayah – aktif sejak 2016.
90.KADS1M – Aktif semenjak 2011 dan diupgrade kepada kad debit pada 2016.

😁Fasa 4- Fasa Gabungan (24 bab)

91.UNIFI – aktif sejak 2010.
92.Keretapi Seremban-Port Dickson – dalam perancangan.
93.Kerinchi Residensi – siap dan dibuka umum tahun 2017.
94.Urban Medical Malaysia – aktif sejak 2010 dan dalam proses penambahbaikan dan Hospital baru di seluruh Malaysia.
95.Institut Kanser Negara – aktif sejak 2013.
96.BKPU – aktif semenjak 2012.
97.Jambatan Sadong – siap tahun 2016.
98.KL PWTC City Centre – Dalam perancangan/dalam pembinaan, bakal siap tahun 2023.
99.Klinik Bergerak 1 Malaysia – aktif semenjak 2013.
100.TN50 – aktif semenjak 2015.
101.20th Century Fox Genting – akan dibuka tahun ini.
102.PPA1M – aktif semenjak 2013. sebahagian besar sudah siap dan selebihnya dalam pembinaan.
103.Projek BALB-BELB – Aktif semenjak 2013 dan sebahagiannya sudah siap dan ada yang dalam pembinaan.
104.KRIM – aktif semenjak 2012 dan diupgrade menjadi KRIM 2.0 pada awal tahun 2018.
105.Kompleks Tabung Haji KLIA – siap dan dibuka tahun ini.
106.Pembangunan Pudu – aktif sejak 2010.
107.Pembangunan Bukit Nanas – siap semenjak 2015.
108.Pembangunan Bukit Jalil – siap sepenuhnya pada tahun 2017.
109.RTC – aktif semenjak 2012.
110.RMR1M – aktif semenjak 2014.
111.RMRPlus – aktif semenjak 2014.
112.RAR – aktif semenjak 2014.
113.RUMAWIP – aktif semenjak 2015.
114.PPR – sungguhpun diperkenalkan tahun 2002, namun ia hanya dibina di Pahang, kini PPR ada di seluruh Malaysia dan kerajaan menyasarkan 1 juta unit PPR sepanjang RMK 10-11.

😁Fasa 5 -Fasa Cerita (19 bab)

115.RIR – aktif sejak 2013
116.Projek Tugu Negara – aktif sejak 2017
118.Magic Malaysia – aktif sejak 2014
119.Skim pelaburan teknologi hijau – aktif sejak 2014
120.KKR1M – aktif sejak 2011
121.EEV – aktif sejak 2014
122.SSP1M – aktif sejak 2010
123.Jambatan Darul Hana-Dibuka awam pada 11.11.2017
124.Desa Lestari- Aktif sejak tahun 2013
125.Taska 1 Malaysia-aktif sejak tahun 2011
126.PB1M- aktif sejak tahun 2013
127.MyBas- aktif sejak tahun 2015
128.PBBR1M- aktif sejak tahun 2012
129.DeWI- aktif sejak tahun 2014
130.DRE1M- aktif sejak tahun 2012
131.DLP-aktif semenjak 2016
132.HIP-aktif semenjak 2016
133.Aspirasi Belia-aktif aince 2015

😁Fasa 6 – Fasa Start (14 bab)

134.Solar Bario- aktif semenjak 2016
135.Taman Sungai Sembulan- aktif semenjak 2013
136.TV Okey- dirasmikan pada 21 Mac 2018
137.Pr1ma haven- dirasmikan pada Febuari 2018
138.SIIC -Bakal dibuka tahun ini
139.Jalan Kapit ke Kanowit-bakal dibuka tahun ini.
140.Esscomm- dibuka pada tahun 2013.
141.PIBU- diperkenalkan pada tahun 2014
142.KLIC-aktif semenjak 2014
143.SEDS-aktif semenjak 2017
144.Sistem Solar Hibrid- aktif semenjak 2010
145.Empangan Bakun- ditukar tangan pada tahun 2017
146.Jalan Miri-Marudi- bakal siap sepenuhnya pada 2019
147.Jalan Telipok-Kiulu-bakal siap pada tahun 2019

😁Fasa 7- Fasa Cross-over (28 bab)

148.Samur- siap pada tahun 2016
149.Greater Kinabalu 2020- pelan yang dijangka siap tahun 2020
150.DBOS- aktif pada januari 2018
151.KLRT-Projek akan dibuka tahun 2024
152.Timah Tasoh Water Treatment plant- bakal siap tahun 2020.
153.Infra Perlis 2030-bakal siap tahun 2030
154.Rubber City Kedah-bakal siap tahun 2030
155.LTSAH- bakal siap tahum 2025
156.LTAPP-bakal mula projek hujung tahun ini
157.Penang Sentral- fasa 1 bakal siap pertengahan tahun ini.
158.Rapid Kamunting- beroperasi pada tahun 2016
159.Pembaangunan Selatan Perak- Bakal siap tahun 2030
160.Permansuhan Tol Selangor- aktif semenjak 2011
161.Tram Kajang-Bangi-Putrajaya-Cyberjaya- dalam perancangan
162.Empangan Triang- siap pada 2014 dan dirasmikan pada 2018
163.Jalan Nilai-Labu-Enstek-KLIA- bakal siap tahun 2021
164.Tebatan banjir Melaka-bakal siap tahun 2023
165.Cable car Pulau Melaka- Bakal siap tahun 2019/2020
166.Empangan Kahang- operasi 2019, siap 2017
167.BRT JB- Fasa 1 siap tahun 2019
168.RIPP- Diperkenalkan tahun 2014
169.Kota SAS- diperkenalkan tahun 2010
170.PLBSBK- Siap pada tahun 2020
171.KTCC- diperkenalkan tahum 2014
172.Pembangunan Kelantan- semenjak 2010
173.Hubungan baik negeri Kelantan dan kerajaan pusat- semenjak 2010
174.Blueprint Labuan- diperkenalkan Febuari 2018
175.Pembangunan Labuan- semenjak 2013

😁Fasa 8- Fasa Overture (Not known yet)

176.SUPERB- diperkenalkan semenjak 2015
177.Indeks Syariah Malaysia- Diperkenalkan semenjak 2015
178.Kompleks Nasyrul AlQuran-Beroperasi pada tahun 2017.
179.Institut Wasatiyyah Malaysia-diperkenalkan pada tahun 2014
180.(Akan disambung, Insyaallah)

Saya nak ucapkan terima kasih DS Najib kerana berbakti kepada negara kita selama pemerintahan beliau.
Sumber: http://pakdin.my/tag/najib-razak